Vad är syftet med SEO?
Vad är syftet med SEO?
Som jag nämnt tidigare så har införsäljningen av SEO tjänster förändrats en del. En stor del mindre seriösa aktörer har försvunnit men samtidigt förstört för seriösa personer som hjälper företag.
Syftet med SEO i dagsläget är att strukturera en webb både tekniskt och innehållsmässigt på ett sätt som hjälper besökaren. Med en tydlig struktur, ett tydligt val av innehåll och en tydlig kundresa driver du trafik av hög kvalité! Med andra ord tar din webbplats hand om dina besökare och leder dessa till ett köp eller en kontakt med dig.
Syftet!
Många företag som jag arbetat med jobbar innifrån och ut! Vad betyder detta egentligen och vilka konsekvenser har det?
Att arbeta innifrån och ut innebär egentligen att man bygger en webb utifrån den bild man själv har av sina produkter/tjänster. Man bygger webben och använder termer och struktur som man själv anser är logisk. Samtidigt kanske den logiken inte alls fungerar på de som är ämnade att köpa av företaget.
Om vi tar innehåll som ett exempel så använder man sig av felaktiga termer som inte driver den trafiken som önskas. Man kanske använder en struktur på produktnamnet som skiljer sig från den potentiella kundens beteende så pass mycket att man som säljande bolag inte alls syns mot de kunder man vill nå. Detta innebär att en så pass enkel sak hindrar produkterna från att synas och i nästa steg säljas i högre volymer.
Ett väldigt enkelt exempel kan vara att man erbjuder en ”Microsoft kurs”. En digital utbildning för företag som arbetar med Microsofts produkter. Det man inte förstår är att ”Microsoft kurs” inte är en sökterm för digitala utbildningar utan här vill man faktiskt ha information om hur aktiekursen står. Att optimera en produkt/tjänstesida för ”Microsoft kurs” kommer innebära att ni driver trafik till er hemsida som inte kommer nå de mål ni satt.
Ni erbjuder inte information om aktiekursen
Detta innebär att ni inte kommer ranka på termen långsiktigt. De gånger ni syns på söktermen och får trafik till er hemsida kommer leda till att besökarna lämnar. Deras sökintention är informationsinhämtande av aktiekursen och inte en utbildnign.
Att förstå kunden och besökaren
En del av arbetet med SEO är att förstå vem som är kunden. Vem är det som hämtar in information? Vem söker efter en lösning? Vem är det som håller i plånboken och köper in tjänsten/produkten? Är detta samma person eller är det olika avdelningar på ett företag?
När vi har gjort den analysen behöver vi erbjuda information riktad mot de olika personerna.
Ett exempel på detta kan vara en Microsoftprodukt, exempelvis MS Office. Personen som nyttjar produkten kan vara en anställd, exempelvis en administratör på ett företag. Den personen initierar behovet, hittar en lösning samt skickar vidare till sin IT-avdelning. Nästa steg är att någon på IT-avdelningen tar vid och läser på vad som krävs, vilka licenser företaget behöver och så vidare.
Av den anledningen behöver ni som företag veta följande:
1. Vem är kunden?
2. Vem är inköparen?
3. Hur söker man efter vår tjänst/produkt?
4. Hur ser kundresan ut?
5. Har vi all information som kunden efterfrågar för att underlätta köp?
6. Skapa innehåll så att vi finns med genom hela kundresan.
Vill du prata seo?
Klicka på knappen nedan och skicka över din fråga samt url till hemsidan. Jag återkommer när jag har kikat närmare på din hemsida.