Att synas på Google är idag en självklarhet för företag som vill växa digitalt. Men vägen dit kan se olika ut. Två av de vanligaste begreppen inom digital marknadsföring är SEO och SEM men vad betyder de egentligen, och vilken väg passar bäst för ditt företag? Här reder vi ut skillnaderna och hjälper dig att fatta ett smartare beslut.
Vad är SEO (sökmotoroptimering)?
SEO står för Search Engine Optimization, eller på svenska: sökmotoroptimering. Det handlar om att förbättra din webbplats så att den rankar högre i de organiska (icke-betalda) sökresultaten på Google.
Exempel på SEO-arbete:
- Förbättra teknisk struktur på sajten: Detta inkluderar att optimera webbplatsens underliggande struktur, som intern länkning, skapa en XML-sitemap för att hjälpa sökmotorer att indexera sidan, optimera robots.txt-filen och arbeta med Core Web Vitals (laddningstid, interaktivitet och visuell stabilitet) för en bättre användarupplevelse. Läs mer om teknisk SEO här.
- Skapa relevant och värdefullt innehåll: Detta innefattar att genomföra sökordsanalys för att förstå vilka termer din målgrupp söker på och skapa innehåll som svarar på deras frågor och behov.
- Bygga upp en stark länkprofil: Att få kvalitativa inlänkar från andra relevanta och auktoritära webbplatser.
- Optimera laddningstider och mobilvänlighet: En snabb och mobilanpassad webbplats är avgörande för både användarupplevelsen och din ranking i sökmotorerna.
Fördelar med SEO:
- Långsiktiga resultat – trafik fortsätter komma även efter att du slutat optimera aktivt.
- Hög trovärdighet – många användare litar mer på organiska resultat än annonser.
- Kostnadseffektivt – du betalar inte per klick.
Att tillägga så kan du inte sluta arbeta med din webb för alltid. Om du gör det så slutar också den organiska trafiken att komma. I takt med att du slutar uppdatera, skriva och lägga till innehåll av värde för besökarna på din hemsida så kommer trafiken att stanna av och till slut kanske minska.
Vad är SEM (sökmotormarknadsföring)?
SEM står för Search Engine Marketing och syftar oftast på betalda annonser i sökmotorer och främst via Google Ads. Med SEM kan du synas högst upp i sökresultaten direkt, men det kostar och du betalar varje gång någon klickar på din annons (PPC – pay per click).
Exempel på SEM-insatser:
- Skapa kampanjer och annonsgrupper.
- Välja rätt sökord att buda på. Att förstå vad det är personen söker efter, vissa fraser kan ha dubbla betydelser och kan dränera en budget utan att ge resultat.
- Skriva klickvänliga annonstexter: Annonstexten bör innehålla relevant information och vara tillräckligt engagerande för att locka till klick. Man kan även använda annonstillägg (sitelinks, osv.) för att visa mer information.
- Optimera landningssidor för konvertering: Landningssidan som användaren kommer till efter att ha klickat på annonsen bör vara relevant för annonsen och optimerad för att uppnå det önskade målet (t.ex. köp, registrering).
Fördelar med SEM:
- Omedelbara resultat – perfekt för tidsbegränsade kampanjer och lanseringar.
- Full kontroll – du styr budget, målgrupp och annonseringstider.
- Enkelt att mäta – du ser exakt vad varje klick kostar och ger.
SEO vs SEM – vad är skillnaden?
Aspekt | SEO | SEM |
Kostnad | Tidskrävande men inga klickkostnader. Arbetstid kan vara en kostnad. | Betala per klick |
Tid till resultat | Tar tid att bygga upp | Snabba resultat |
Synlighet | Organiska träffar | Annonser högst upp i sökresultaten |
Långsiktighet | Bygger värde över tid | Försvinner så snart du slutar annonsera |
Mätbarhet | Fokus på trafik, ranking etc. | Tydlig konverteringsmätning kopplad till kostnad |
Export to Sheets
När ska du satsa på SEO, SEM eller båda?
SEO passar bäst när:
- Du vill bygga långsiktig synlighet.
- Du har tid att vänta på resultat.
- Du vill skapa värdefullt innehåll som positionerar ditt varumärke.
SEM passar bäst när:
- Du snabbt behöver trafik, t.ex. vid en lansering.
- Du har en tydlig kampanj med budget.
- Du vill testa olika budskap och mäta resultat direkt.
Bäst effekt får du ofta när du kombinerar båda. SEO och SEM fungerar nämligen väldigt bra tillsammans. Med SEM kan du snabbt få trafik och data som hjälper dig förstå vad målgruppen söker efter. Den datan kan du sedan använda för att skapa starkt SEO-innehåll. Ett exempel är att använda SEM för att identifiera sökord som konverterar bra och sedan skapa optimerat SEO-innehåll kring just dessa termer för att bygga långsiktig organisk trafik.
Vanliga misstag att undvika
- Att förvänta sig omedelbara SEO-resultat. SEO är ett maraton, inte en sprint. Det tar tid att bygga upp en organisk synlighet samt trafik. Ett vanligt misstag som vi ser att företag gör är att ge upp för tidigt. Man går in starkt och ska satsa fullt ut men man inser snabbt att det inte finns genvägar och då ger man upp.
- Att slösa pengar på SEM utan strategi. Utan rätt målgrupp, budskap och landningssidor går det fort att bränna budget.
SEO och SEM har olika styrkor, men båda hjälper dig att nå fler kunder via sökmotorer. Har du bråttom? Börja med annonser och driv trafik som konverterar. Men jag tycker verkligen att du ska satsa på SEO redan från början och alltid ha SEO tänket med dig. Skapa innehåll som gör att din webbsida lever och är uppdaterad. Tänk alltid på besökaren och vad den behöver i form av information och kunskapssidor.
Borow hjälper företag att växa med smart digital marknadsföring. Oavsett om du vill satsa på SEO, SEM eller en kombination så ser vi till att du får resultat.