Lokal SEO (Local SEO)
Local SEO eller Lokal SEO som det heter på svenska är arbetet med lokal synlighet i ett specifikt område/region. Det är arbetet med att hålla viktig information uppdaterad som i sin tur driver trafik till exempelvis fysisk butik. Hur många gånger har du gjort en sökning, hittat en butik, läst att den stänger en viss tid och väl framme vid butiken så är den antingen stängd eller nedlagd? Vikten av att hålla informationen uppdaterad och korrekt är en stor del av den lokala synligheten. Självklart finns det andra faktorer som också spelar roll men det kommer vi till här nedan.
Lokal SEO kan ha oerhört stor invärkan på försäljning och mängden fysiska besökare för både små och stora företag.
Fördelen med att jobba aktivt med Lokal SEO
Att jobba aktivt med Lokal SEO behöver inte vara något avancerat. Det viktiga är att äga de ytor som företagets information syns i samt hålla dessa uppdaterade. Det kan vara allt från Google My Business till Apple Maps. Se till att du äger åtkomsten till dessa samt håller information så som öppettider, adresser, telefonnummer m.m. uppdaterade. Försök alltid att tänka utifrån kundernas perspektiv, vad hade du önskat fanns med?
Vad är lokal SEO?
Lokal SEO skiljer sig från generell SEO genom att den fokuserar på att rangordna företag baserat på deras geografiska plats. När en användare söker efter något som till exempel ”McDonalds” eller ”bilverkstad Stockholm” använder sökmotorer som Google en mängd olika signaler för att visa de mest relevanta lokala företagen. Dessa signaler inkluderar din fysiska adress, omdömen, omnämnanden och hur väl din webbplats är optimerad för lokala sökord.
Varför är lokal SEO viktigt för både företag och kunder?
Studier visar att en stor andel av alla sökningar på Google har en lokal karaktär. När människor söker efter produkter eller tjänster, är de ofta intresserade av att hitta företag i närheten. Genom att investera i lokal SEO kan du dra nytta av den här ”kanalen” och öka chansen att bli upptäckt av befintliga och potentiella kunder i ditt område. Dessutom kan lokal SEO bidra till att öka antalet besök i din fysiska butik, generera fler telefonförfrågningar och stärka ditt varumärkes rykte.
Samtidigt som det är viktigt för dig som företagare att synas så är det samtidigt en positiv upplevelse för dina kunder att du syns och att din information är korrekt. Vi kommer att beskriva vilken typ av information du vill ska vara korrekt och varför det är viktigt längre ner i artikeln.
Viktiga Element i Lokal SEO
För att lyckas med din lokala synlighet finns det några områden du bör fokusera på.
Google My Business (Google Business)
Var ska man börja när man vill öka sin lokala synlighet? Det absolut enklaste är att sätta upp ett eget Google Business (Google My Business) konto. Lägga upp adressen, hemsidans adress, öppettider, telefonnumer och all annan viktig information om företaget. På så sätt kommer potentiella kunder kunna hitta viktig företagsinformation i sökresultatet men även göra kartsök.
Ditt företag kommer att få en egen ”profil” i sökresultatet med möjlighet att bli länkad till karta, öppettiderna syns, telefonnumret och så vidare. Ett enkelt och snyggt sätt att snabbt synas för potentiella kunder som söker efter dig.
Tips: Det kan vara så att ett konto redan är uppsatt och då är det viktigt att du tar över ägandeskapet från personer som satt upp det. Ett annat tips är att med jämna mellanrum se över information som listas samt de förslag på ändringar som användare gör. Ibland kan användare föreslå andra öppettider och då är det viktigt att se över så att dessa stämmer. Gör samma sak på Bing som du gör på Google. Beroende på vem dina kunder är och vilken sökmotor de använder så bör du täcka in alla. Registrera dig på följande:
Google Business Profile länk
Bing Places for Business länk
Läs mer om hur du optimerar din Google Business profil >
Lokala omnämnanden
Lokala omnämnanden av ditt företags namn, adress och telefonnummer (NAP) på andra webbplatser. Ju fler omnämnanden du har. Dessa kan vara svåra att få men i takt med att du arbetar lokalt, har leverantörer eller partners i områder kan dessa öka i antalet.
On-page SEO för lokala nyckelord
Genom att optimera din webbplats för lokala nyckelord kan du förbättra din relevans för sökningar i ditt område.
Omdömen
Positiva omdömen från kunder kan ha en stor påverkan på din lokala sökrankning. Se till att svara på recensioner på ditt Google Business konto.
Lokala backlinks
Länkar från andra lokala webbplatser kan hjälpa dig att öka din auktoritet och synlighet inom ditt område. De lokala länkarna kan öka i antalet på ett organiskt sätt i takt med att du samarbetar med företag som också är lokala.
Apple maps
Genom att ha en Google Business Profile så syns du automatiskt i Google maps om du har en adress ifylld. För att täcka in alla Apple användare behöver du sätta upp en listning / konto på Apple maps. Precis som Google Business Profile så kan du fylla i viktig information (NAP), öppettider m.m. i din profil och adressen kan såklart användas som ett mål när någon vill navigera till den.
Registrera ditt företag på Apple maps här (länk)
NAP (Name, Address, Phone number)
När man läser om Lokal SEO (Local SEO) är NAP något man ofta stöter på. Det är en förkortning för tre vitala delar, Namn, Adress och Telefonnummer, som alltid ska vara uppdaterade. Driver man en fysisk butik, frisörsalong eller ett företag som vill ha fysisk trafik så är även öppettider otroligt viktigt.
Många sökmotorer så som Google värdesätter konsekvent information i alla kanaler. Man vill att hemsidan, Google My Business, Sociala medier och andra kanaler ska lista samma kontaktuppgifter, adresser, telefonnummer m.m. Man ska helt enkelt vara konsekvent och underlätta för sina kunder.
- Namn (Namnet på företaget / butiken)
- Adress (Besöksadressen)
- Telefonnummer
- Öppettider
- Hemsida (www.dinhemsida.se)
Du vill att NAP informationen ska vara 100% korrekt över alla platser som den syns på. Detta är bland det viktigaste när det kommer till lokal synlighet. Sträva alltid efter att äga de ytor som informationen syns på och håll alltid informationen uppdaterad.
Vill du prata lokal seo?
Klicka på knappen nedan och skicka över din fråga samt url till hemsidan. Jag återkommer när jag har kikat närmare på din hemsida.