Vad är en Google Business Profil
Google Business profil (Google My Business) är ett kostnadsfritt verktyg som gör det möjligt för företag att hantera sin närvaro på Google, inklusive Sök och Kartor. Det är som ett digitalt visitkort som visar din företagsinformation, öppettider, bilder och kundrecensioner. Du kan även få insikter i hur personer använder din information, hur många som väljer att navigera till din adress m.m.
Varför är Google Business viktigt?
En väloptimerad Google Business profil kan öka din lokala synlighet och i nästa steg antalet besök till exempelvis din butik. Ungefär 46% av alla sökningar som görs på Google är lokala sökningar. Av den anledningen är det viktigt att synas med korrekt information och ha en profil som hjälper dina kunder.
Bygga förtroende: Genom att visa att ditt företag är etablerat och pålitligt. Erbjuda all viktig information om ditt företag.
Förbättra kundengagemang: Genom att ge kunderna tillgång till relevant information och möjligheten att lämna recensioner. Samtidigt som kunderna får möjlighet att lämna recensioner är det viktigt att du som företagare besvarar dessa.
Så här skapar och verifierar du din Google Business-profil
För att skapa en GBP-profil går du till business.google.com. Här söker du efter ditt företag. Om profilen inte finns, skapar du en ny profil.
Väldigt ofta finns redan en profil uppsatt. Det kan vara så att någon på företaget redan satt upp en till exempel. För att verifiera att du är ägaren får du vanligtvis ett vykort med en unik kod som skickas till adressen som bolaget är registrerat på. Koden anger du sedan online. Verifieringen är viktig för att bekräfta att du är ägare till företaget och för att öka din profils trovärdighet.
När du skapar profilen är det viktigt att välja rätt kategori som bäst beskriver din verksamhet. Beskrivningen ska vara kortfattad och informativ.
Komplett och korrekt information
Se till att all information i din profil är korrekt och uppdaterad. Den viktiga information, även kallad NAP är följande:
Namn: Namnet på ditt företag / butik.
Webbplats: Länka till din webbplats för att ge kunderna mer information om dina produkter och tjänster.
Adress: Kontrollera att adressen stämmer och att du har samma adress på hemsidan som på Google Businessprofilen.
Öppettider: Håll öppettiderna uppdaterade, särskilt under helgdagar och säsongsbetonade perioder.
Telefonnummer: Ange ett korrekt telefonnummer som är bemannat under öppettiderna.
Attraktiva bilder och videor ökar engagemanget
Högkvalitativa bilder och videor kan göra din profil mer attraktiv och öka både klicken till hemsidan men även besöken. Visa upp din verksamhet och dina produkter. Några exempel på bilder som kan vara effektiva:
- Exteriörbilder: Visa byggnaden där ditt företag finns.
- Interiörbilder: Visa kunderna hur det ser ut i lokalen.
- Produktbilder: Visa dina produkter från olika vinklar.
- Teambilder: Presentera personerna som jobbar hos dig för att skapa en personlig touch.
Videor kan vara ett bra sätt att visa hur dina produkter eller tjänster fungerar eller för att dela nyheter och kampanjer.
Recensioner och kundengagemang: Hantera recensioner och bygg förtroende
Kundrecensioner är viktiga för att bygga förtroende och öka försäljning eller besök. Uppmuntra dina kunder att lämna recensioner genom att till exempel lägga till en text på dina kvitton eller på bokningsbekräftelse eller liknande.
Svara på alla recensioner, både positiva och negativa. Positiva recensioner bör tackas, medan negativa recensioner bör hanteras professionellt och med empati. Använd kundfeedback för att förbättra din verksamhet.
Vill du prata lokal synlighet?
Jag hjälper dig mer än gärna med att sätta upp din Google Business profil!