Analys av din webb

Vad är webbanalys?


Att använda sig utav GA4 eller Matomo när du jobbar med din hemsida är en hygienfaktor. Analysverktyget ger dig insikter i hur personer rör sig, hur de interagerar med ditt innehåll samt ifall de köper något eller blir ett lead.

Att analysera din hemsida är ett måste. Allt börjar med frågor, varför köper ingen en specifik produkt, eller var landar vår trafik? Utifrån dessa frågor kan du få fram data och statistik på hur dina besökare använder din hemsida. En korrekt uppsatt spårning av Google Analytics 4 eller Matomo är viktigt för dig och för att du ska få en så korrekt bild av hur din hemsida presterar.

Varför är webbanalys viktigt för dig?


Förstå användarbeteenden: Att förstå dina kunder och potentiella kunder är viktigt för att utveckla webbplatsen i rätt riktning. Vilka sidor verkar populära, vilka produkter säljer bättre och hur rör man sig på hemsidan? Svaren på dessa frågor kan ge dig en riktning i vilken du ska ta din hemsida.

Förbättrad användarupplevelse: Frågorna ovan ger dig ett hum om vad som uppskattas och var besökare väljer att spendera sin tid. När du har data på vad som driver trafiken och vad som tar hand om den kan du utveckla din webbplats och på så sätt förbättra upplevelsen för dina besökare.

Mätbara resultat: Oavsett vad du har får mål med din hemsida så ska dessa spåras. Det kan vara konverteringsmål i form av sålda produkter eller så kan det vara konverteringar i form av registrerade nyhetsbrevsprenumeranter. Att mäta viktiga mål och se ett resultat på detta ger dig en bild av trafikkvalité.


Hur jobbar jag med webbanalys?

  • Implementering av spårning
  • Implementering av GTM (Google Tag Manager)
  • Uppsättning av mål
  • Kvalitetssäkring av insamlad data
  • Analys av data

Jag hjälper er mer än gärna med uppsättningen av er GA4-miljö och analys av er data. Beroende på ert behov så kanske ni vill lära er hur man går tillväga och då kan en kunskapsöverföring vara något för er. Att vi tillsammans sitter och analyserar er hemsida och att ni på så sätt efter en tid tar över arbetet.

All implementering av spårning sker följer alla krav för GDPR.

Processen

  • 1. Inledande möte/samtal
  • 2. Implementering av GTm
  • 3. Implementering av GA4 / Matomo
  • 4. Sammanställning i workbook
  • 5. Presentation av findings
  • 6. Frågor

Analys av beteenden och utfall på webben

Klicka på knappen nedan och skicka över din fråga samt url till hemsidan. Jag återkommer när jag har kikat närmare på din hemsida.